Lovendring og ny presisering om psykososialt arbeidsmiljø i arbeidsmiljøloven, hva betyr det i praksis?
1. januar 2026 trer lovendringer i arbeidsmiljøloven i kraft. Endringene tydeliggjør kravene til det psykososiale arbeidsmiljøet på arbeidsplassen. I dette webinaret får du høre advokat Avesta Gåskjønli fra Littler og Anne Lise Heide fra Leonda redegjøre for hva endringene innebærer i praksis.
- Hva er de konkrete presiseringene i loven, og hva innebærer dette for lederrollen, ledertrening og måten dere jobber med kultur og kommunikasjon?
- Er det noen konkrete krav til hvordan dere kartlegger og følger opp psykososialt arbeidsmiljø, og hva er egentlig beste praksis på feltet?
Her får du konkrete tips til hvordan du kan styrke kompetanse, internkommunikasjon og forståelsen i organisasjonen. Vi diskuterer også hvordan virksomheter kan jobbe mer systematisk med et godt psykososialt arbeidsmiljø, og hvorfor dette er avgjørende både for trivsel, lavere sykefravær og bedre resultater.
Et praktisk webinar for deg som jobber med HR, ledelse eller lederutvikling i en virksomhet. PS. Kun live deltakelse. Vi sender ikke ut opptak.
VELKOMMEN TIL GRATIS WEBINAR
MED LEONDA OG LITTLER
Lovendringer og ny presisering om kravene til psykososialt arbeidsmiljø
Bli med fredag 16. januar 12:00 - 13:00
Avesta Gåskjønli
Assosiert partner og advokat, Advokatfirmaet Littler
Avesta Gåskjønli er spesialist i arbeidsrett og har omfattende erfaring fra både advokatfirmaer, LO og som in-house advokat i en nordisk konsernstruktur. Med denne bakgrunnen kjenner hun arbeidslivet fra begge sider av bordet, og leverer juridiske råd som er både faglig solide og forretningsmessig treffsikre
Hun har inngående erfaring med arbeidsrett i Norden, særlig i Danmark, Sverige og Finland, og har bistått virksomheter med å håndtere arbeidsrettslige spørsmål på tvers av landegrenser.
Gåskjønli jobber tett med toppledelse og HR, og gir strategisk rådgivning i spørsmål som omorganiseringer, nedbemanninger, granskninger og krevende personalsaker. Hun er særlig opptatt av å finne løsninger som støtter virksomhetens overordnede mål og tar hensyn til både juridiske, menneskelige og operative faktorer.
Klientene fremhever henne som tydelig, løsningsorientert og effektiv – en sparringspartner som gjør det komplekse forståelig og det vanskelige håndterbart.
Hun holder jevnlig kurs og foredrag for HR og ledere, og brenner for å bygge praktisk arbeidsrettskompetanse hos klientene. Gjennom rådgivning og opplæring hjelper hun virksomheter med å bli tryggere i sine HR-prosesser og bedre rustet til å ta gode beslutninger.
Anne Lise Heide
Daglig leder i Leonda AS
Anne Lise jobber som lederutvikler, foredragsholder og coach. Hun er daglig leder i Leonda, grunnlegger av HR-podden og jobber som lederutvikler i sitt eget selskap Heide Consulting.
Anne Lise er utdannet prosesskonsulent, coach, mindfulnessinstruktør og har en master i HR & ledelse fra BI. De siste 14 årene har Anne Lise jobbet med organisasjons- og lederutvikling, først som intern og deretter som ekstern konsulent.
Anne Lise brenner for godt læringsdesign og forretningsorienterte utviklingsprosesser som skaper resultater og ivaretar menneskene i virksomheten.
Hun har holdt train-the-trainer kurs for andre innenfor fagfeltene HR, lederutvikling og kompetanseutvikling siden 2011, deriblant kurs i presentasjonsteknikk, fasilitering og læringsdesign.